İstanbu’lu Fetih’in Şükrü Fatih Cami

Fatih Cami, Fatih Sultan Mehmet tarafından, İstanbul’un fethinden önce harabe durumunda olan Havariler kilisesinin bulunduğu yere yaptırılmıştır. Çevresinde bulunan değişik din vakıflarıyla birlikte çok büyük bir külliye oluşturmaktadır. Mimar Sinaneddin Yusuf tarafından yapılan bu külliye 1462-1470 yılları arasında tamamlanmıştır. Külliye, Türklere özgü bir yapı olarak kabul edilmektedir.

İstanbu'lu Fetih’in Şükrü Fatih Cami

Fatih Cami Külliyesi

Geniş bir avluya sahip olan Fatih Cami 16 medrese, hastane, aşevi, konukevi, kütüphane ve hamamdan oluşmaktadır. Cami 1509 büyük İstanbul Depremi’nde büyük hasar görmüş ve 2. Bayezid döneminde onarılarak tekrar ibadete açılmıştır. Cami, 1766 yılında yaşanan bir depremden dolayı harabe haline geldiği için Sultan 3. Mustafa, 1767-1771 yılları arasında camiyi Mimar Mehmed Tahir Ağa’ya onartmıştır.

Caminin depremlerle hasar görmesinden sonra orjinalliğinin korunmasına dikkat edildiyse de, Mehmet Tahir onarımı ile birçok mimari yapı değiştirilmiştir.

Fatih Camisinin Mimari Yapısı

Cami, plan olarak anıtsal bir biçimde yapılmıştır. Merkezi kubbe, iki fil ayağı ile iki sütun üzerine oturtulmuştur. İlk yapımından günümüze şadırvan avlusunun üç duvarı, şadırvan, taç kapı, mihrap, birinci şerefeye kadar minareler ve çevre duvarının bir kısmı kalmıştır.

Şadırvan avlusunda, kıble duvarına paralele olan revak diğer üç yönden daha yüksektir. Kubbelerin dış kasnakları sekiz köşelidir ve kemerlere oturur. Kemerler genellikle kırmızı taş ve beyaz mermerlerle işlenmiş, yalnız minberdekilere yeşil taş kullanılmıştır. Alt ve üst pencerelerin etrafı geniş silmelerle çevrelenmiştir. Söveler mermerdendir ve gayet geniş, kuvvetli silmelerle belirtilmiştir. Demir parmaklıklar, kalın demirden ve topuzludur.
Revak sütunlarının sekizi yeşil eğriboz, ikisi pembe, ikisi esmer granitten, son cemaat yerindekilerin bazıları ise Mısır granitindendir.

Avlunun biri kıblede, ikisi yanda üç kapısı vardır. Şadırvan sekiz köşelidir. Hücre köşeleri yeşil direkli, kum saatleri ile süslü ve üstü zayıf bir taçla biter. Yaşmağın üzerinde tek satırlık bir ayet vardır. On iki dilimli olan minare, cami ile büyük bir ahenkle birleşmiştir. Çinili levhalar son cemaat duvarının sağ ve solundaki pencere aynalarındandır.

Author: Nizamettin Gümüş

Okur Yazar Blogger. Siyasetten bahsetmeyi ve yazmayı sever. Memleketi Sinop'a tutkundur. Haber sitelerinde köşe yazarlığı yapar.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir